4 věci, které jsem se naučila v podnikání v roce 2014

Konec roku starého a začátek nového je skvělým časem, kdy se podívat na to, jak jsme si vedli, zda jsme si splnili své cíle a sny a nebo co se nepovedlo podle našich představ. Letos jsem si udělala důkladnou analýzu a porovnala své výsledky také s rokem 2013. A co jsem zjistila?

Že některé situace se mi znovu opakovaly, že jsem si předsevzala už dávno, že je změním, ale zase se mi to nepodařilo. Nebo že některé věci jsem dělala s přesvědčením, že to bude fungovat, ale (zase) to nefungovalo. Možná to znáte. Někdy potřebujete pohlavek od vesmíru (osudu, života, jakkoli to nazveme) dvakrát, aby vám něco konečně došlo. Sdílím tu tedy teď s vámi tato má procitnutí a věřím, že vám budou ponaučením :-).

1. Špatné nebo žádné plánování. Tedy plány na rok 2014 jsem měla. Takové globální – čeho bych chtěla dosáhnout. Ale už jsem je nerozklíčovala do jednotlivých kroků, které je třeba udělat a nenaplánovala si je časově. Takže jsem produkt, který jsem plánovala spustit v prvním pololetí, spusitla až v listopadu. Přitom to nebylo tak těžké. Tento rok už tuhle chybu neudělám a na každý měsíc si dám jasné cíle a termíny jejich splnění.

2. Pustila jsem se na zahraniční trh, který jsem neznala. Spolehla jsem se na jednu analýzu na internetu, která slibovala spoustu zákazníků čekajících na můj produkt. Ale skutečnost byla jiná. Spolehla jsem se na nepodloženou zprávu a neověřila si jí z jiných zdrojů. Nezkoumala jsem, jak opravdu se zákazníci chovají. Ztratila jsem 3 měsíce času vytvářením produktu, který nakonec nikdo nekoupil. Navíc s nemalou investicí. Důvěřuj, ale prověřuj. To platí u internetu dvojnásob!

3. (Zase) jsem vytvářela produkty, konkrétně kurzy, o kterých jsem si myslela, že je zákazníci chtějí a potřebují. Byly super, plné užitečných informací, jejich tvorba mě stála spoustu času a energie. Ale nebylo to přesně to, co moji zákazníci chtěli a potřebovali. A tak prodejnost nebyla nijak závratná. Přitom vím, že bych měla nejprve zjistit, s čím potřebují nejvíce pomoci a poradit a až podle toho kurz vytvořit. Píše se to ve všech poučných knihách a na internetu. A stejně jsem to zase udělala obráceně. Dobře, příště už to opravdu udělám jinak. Nejdřív anketa mezi stávajícími zákazníky a mými kontakty, až potom začnu tvořit produkt jim na míru.

4. Odkládání. Ach, ta věčná prokrastinace. Souvisí to i s prvním bodem. Mám spoustu projektů a nápadů a protože nemám nic moc naplánováno, nakonec nevím, co mám vlastně dělat. Čas ubíhá neuvěřitelně rychle a když se pak k něčemu konečně rozhoupu, je to ve stresu, není dost času. A nakonec, když třeba produkt není tak úspěšný (viz bod 2 a 3), kdybych byla bývala začala dřív, zjistila bych dřív, že to nefunguje a mohla to rychle změnit.

A to je i důvod, proč právě teď spouštím tento web. Je to můj velký sen. A už ho nechci odkládat. Pěkně jsem si vše naplánovala a teď už jen zbývá zeptat se vás, zda ho chcete. Kromě mých postřehů z podnikání tu najdete zajímavé rozhovory, inspiraci a motivaci. Mým snem je pomoci vám splnit si vaše podnikatelské sny. Někdy to není lehké. Cesta je to náročná, ale krásná. Já bych určitě neměnila a doufám, že se mi pozitivní náladou a motivací podaří nakazit i vás :-). Ráda bych vytvořila komunitu podobně naladěných žen, které se budou navzájem podporovat v cestě za svým snem.

I když existuje spousta webů zaměřených na podnikání, a pár dokonce zaměřených na ženy (Ženy sro, Ženy ženám) chybí mi na českém internetu stránka, která by byla každodenní dávkou motivace a inspirace, ukazovala úspěšné ženy a radila ostatním, jak dosáhnout podobného úspěchu. A nemám na mysli „velké“ podnikatelky vlastnící firmy s desítkami zaměstnanců, i když i ty jsou samozřejmě také vítány. Mám spíše na mysli drobné podnikatelky, profesionálky na volné noze, které třeba pracují samy z domova nebo mají svou malou provozovnu. Jsem právě taková podnikatelka a vím, že kolikrát mi chybí pozitivní energie, motivace a inspirace a společnost podobně zaměřených žen.

Napiště mi do komentářů, co vás nejvíc trápí, s čím bojujete, co vám nejde a co by vám pomohlo zlepšit váš podnikatelský život. Jakákoli zpětná vazba je pro mě moc důležitá. Společně můžeme vytvořit opravdu inspirativní místo. Těším se na vaše názory!

4 Comments on 4 věci, které jsem se naučila v podnikání v roce 2014

  1. Šárka Průšková
    13.1.2015 at 1:06 (5 roky ago)

    Dobrý den Jano,
    už několikrát jsem Vám psala jak na mne působí Vaše osoba.Tento nápad zdá se mi velmi dobrý. Pozitivní náladou a motivací se nechám ráda nakazit :-).
    Zvlášť po tom co jsem prošla koncem roku 2014.
    Nemůžu se nijak nastartovat, nevím co se děje nikdy jsem to takto neměla,ale ať dělám co dělám = se vždy únava.Miluji svou práci a mám plno nápadů které postupně realizuji, ale také mám spoustu nedodělaných věci a starostí, které se zamnou táhnou jak koule na řetězu. Ráda se nechám nakazit (zvednout znovu do tempa)a hlavně dokončit to co jsem začala u Vás. Postupně se prodírám, ale jak říkám jde to těžko.
    Přeji mnoho čtenářek hlavně těch aktivních a doufám, že budu zase brzo patřit mezi ně. Děkuji ŠP

    Odpovědět
    • Jana
      20.1.2015 at 15:17 (5 roky ago)

      Šárko, moc děkuji za komentář. Věřím, že stránky budou pro vás tím, co hledáte. Pracuji na tom :-)

      Odpovědět
  2. Zuzana Melová
    25.5.2015 at 13:19 (4 roky ago)

    Dobrý deň, ďakujem pekne za vaše články, či už písaní blogu alebo o podnikaní. Nemám ich všetky prečítané, lebo sa mi už zobudilo dieťatko, no večer si k tomu s radosťou sadnem:) Sme veľmi podobne naladené a v mnohých vašich vetách som „čítala“ samu seba…. Určite ste pre mňa takisto určitou inšpiráciou. Prajem veľa šťastia:)

    Odpovědět
    • Jana
      25.5.2015 at 16:32 (4 roky ago)

      Dobrý den Zuzko! Moc děkuji, jsem ráda, že se Vám články líbí. Mrkla jsem na Váš blog a i když já už mám děti poněkud odrostlejší, našla jsem i pro sebe pár zajímavých věcí (30 aditiv v rohlíku? Fakt???). Máte pravdu, jsme opravdu podobně naladěné :-) Ať se vám blogování daří.

      Odpovědět

Leave a Reply