Jak najít první zákazníky, když začínáte s podnikáním

Tak na tuhle otázku se mě často ptají studenti mého online kurzu. Když začínáte, vypadá to jako ten nejtěžší úkol. Nechali jste si udělat krásnou webovou stránku, vizitky, zaregistrovali jste se ve všech možných online katalozích a teď čekáte. Kde jsou ti zákazníci? Skutečnost je taková, že sami za vámi nepřijdou. Musíte jim jít naproti. Sepsala jsem tedy, jaké strategie fungovaly mě a co jsem se naučila.

Nejdůležitější je, a pevně tomu věřím, že ze začátku byste měly pracovat lokálně – tj. snažit se, aby vaše nejbližší okolí vědělo, že teď jste ……. (doplňte obor svého podnikání)…….,  a že se na vás můžou obrátit, když budou potřebovat pomoc se svým problémem. Můžete udělat nějakou kampaň ve vašem městě (čtvrti) – inzeráty v lokálních novinách, letáky po okolí. Já jsem třeba, když jsem začínala jako interiérová designérka,  chodila s vytištěnými letáky a házela je do schránek – třeba tam, kde jsem viděla, že je novostavba, nebo se někdo přistěhoval apod. :-). Letáky nemusejí být nějaké drahé a vytvořené na zakázku, stačí něco jednoduchého, co třeba zvládnete vytisknout na tiskárně. Pokud se v tvorbě grafiky příliš silná necítíte, zkuste třeba oslovit nějakého grafika na webu stovkomat.cz (každá služba stojí  100 – 150 Kč)

Další tip je možná trochu těžší pro ty z vás, které jsou svým založením spíše introverti, jako já. Funguje to ale velmi dobře. Můžete “jít s kůží na trh” a uspořádat například nějakou přednášku na téma z vašeho oboru v místní knihovně, nějaké místní organizaci, klubu a pod. Může být i zdarma, nebo za mírný poplatek. Nejde tu o zisk, ale abyste o sobě daly vědět. Začne se o vás mluvit.

Ale nemusíte hned dělat takové relativně větší akce. Totiž i když si to neuvědomujete, máte ve svém nejbližším okolí, tj. vašich přátel, kolegů, přátel přátel atd. spoustu lidí, kteří by vaše služby rádi využili (třeba za nějakou zaváděcí cenu? To nechám na Vás). V angličtině se tomu říká “Low hanging fruits” – tj. zákazníci, které nemusíte nějak pracně shánět, dávat si drahou reklamu atd.

Takže jak na ně? Primárně jim o svém novém podnikání musíte dát vědět. Takže nejdřív vemte tužku a papír (nebo excelovskou tabulku) a napište si jména (a ideálně rovnou emailové kontakty, máte-li, nebo telefon, nebo jakýkoli jiný způsob jak je můžte kontaktovat). Jděte opravdu do hloubky:
– vaše rodina (i širší příbuzenstvo)
– vaši přátelé
– vaši známí
– vaši sousedé
– vaši kolegové v současné práci
– vaši kolegové v minulých pracích
– vaši bývalí spolužáci
– vaši přátelé na facebooku (a jiných sociálních sítích)
– lidé, se kterými jste v minulosti na něčem spolupracovali (třeba v práci – např. jste byli v kontaktu s nějakými pracovníky z jiných firem)
– můžete o tom říct třeba prodavačce v obchodě, kam chodíte, kadeřnici atd. atd.

Zkuste jít opravdu do hloubky. A pak už jenom zvolte vhodný způsob, jak jim dáte vědět, co teď děláte a nabídly jim, aby vaše služby využili :-)

A napadá mě, že dobrý způsob reklamy by také mohl být udělat třeba nějaký projekt charitativní- co třeba poskytnout vaší službu pro nějaký místní spolek, školku či školu, domov důchodců…?? Buďte kreativní a přemýšlejte.

Mějte se krásně a hlavně VĚŘTE SI :-)

Leave a Reply