Jak poznat, že už jste dost dobrá

Dostala jsem od absolventky mého kurzu tuto otázku: „Pořád mám v sobě pocit, že ještě neumím dost, abych to mohla nabídnout ostatním. Jak z toho ven?“

Skutečně dobrá otázka. Věřte, že stejné pocity jsem měla na začátku podnikání i já. Tím, kdo je rozptýlil byla paní Kobzová, u které jsem byla na kurzu. Dívala se na moje návrhy, na moje webové stránky, které jsem měla, ale nikde jsem je nepropagovala, ani sebe, protože jsem se právě bála, že to pořád není dost dobré. A ona mi řekla “A na co čekáte? Pusťte se do toho! Protože jak jinak zjistíte, že užje to dost dobré?“ Takže jsem si dala inzerát do místních novin a začali volat první klienti.

Je to samozřejmě tak. Nezjistíte, zda už jste dost dobrá, zda už máte dostatečné vzdělání, dostatek zkušeností, dostatečné schopnosti. Ne tak, že budete čekat, až nějaký ten „magický“ okamžik nastane. On totiž nenastane. Musíte do toho skočit po hlavě, jinak nezačnete nikdy.

Je to samozřejmě o sebedůvěře. Co si o své práci a schopnostech opravdu myslíte? Líbí se Vám samotné? Pomohly by Vám? Koupila byste si vlastní produkt? Stojíte si za tím, co jste vytvořila?

Dokud to ale nevyzkoušíte na skutečném klientovi, samozřejmě nebudete mít opravdovou zpětnou vazbu. Zkuste si říct “Co nejhoršího se může stát?” Opravdu si to představte. Podle mě, to nejhorší, co se může stát je, že se to klientovi nebude líbit. Myslím, že se to stát nemůže, protože klient předem přece vidí nějakou vaši práci nebo výrobek na obrázku, jinak by vás nekontaktoval…  Ale přeci jen, dejme tomu, že bude tak nespokojený, že bude chtít vrátit peníze. Nic horšího se stát nemůže. Prostě mu vrátíte peníze a obrátíte list… Příště už budete poučenější, zkušenější, zkusíte třeba něco změnit. Ale věřím, že takhle daleko to nikdy nezajde. Spíš ten klient, když se mu něco nelíbí, bude chtít něco změnit, budete nad tím diskutovat, upravovat (tady jen pozor, stanovte si hranice, za které nepůjdete, co se týče vašeho výrobku či služby – to radši vrátit ty peníze :-)).

Jednou se mi to z jednou klientkou stalo. Chtěla návrh kuchyně a ačkoli jsem projekt zpracovala podle svých nejlepších schopností, na míru jejímu prostoru, tak jí se návrh nelíbil, protože byl dle jejích slov “málo kreativní”. Samozřejmě jsem na to měla svůj názor a odmítla dát skříňky “cik cak” každou do jiné výšky atd. Tak jsme se rozešly, ale v dobrém, vrátila jsem jí část zálohy a bylo to. Svět se nezbořil.

Ta sebedůvěra je ale důležitá – musíte i před prvním klientem vystupovat profesionálně, aby neměl dojem, že si nejste “jistá v kramflecích”. Chce to hodně sil, já vím, ale věřím, že to dokážete. Možná prvních pár schůzek nebude úplně dokonalých, ale budete se zlepšovat a o to jde. Nic horšího, než že Vám klient po první schůzce nedá zakázku nebo si neobjedná vaše zboží, se stát nemůže. Ale nesmíte to vzdát a zkoušet to dál, trénovat. Jinak to nejde.

Pokud pořád váháte, zkuste najít někoho nestranného, kdo vám dá upřímnou zpětnou vazbu (asi by to neměl být někdo z rodiny nebo někdo, kdo k vám z jakéhokoli důvodu nebude chtít být upřímný).  A jestli máte pocit, že neumíte dost, co tedy zkusit jen to, na co se cítíte? Třeba ze začátku svou službu/produkt nějak zjednodušit, minimalizovat? Co třeba jen poradenství – konzultace než rovnou celé komlexní projekty? Nebo předávat návody na něco, co Vám jde?

Leave a Reply